Surrealismus na Kampě

27. březen 2016 | 22.50 |
blog › 
výstavy › 
Surrealismus na Kampě

Koncem ledna jsem si jela odpočinout na víkend do Prahy. Mimo kavárny a bary s přáteli se našel čas i na jednu z galerií, a to Museum Kampa - Sovovy mlýny, kde probíhalo několik menších tématických výstav zaměřených na surrealismus.

K výstavám se mi nepodařilo dohledat žádné komplexní podklady a focení nebylo v interiérech povolené, takže bude článek spíše jen soupisem nesouvislých střípků z toho, co se mi líbilo, a zrovna jsem si to i poznačila. Muzeum bylo založené v roce 2003 díky iniciativě Medy Mládkové, která budovu Sovových mlýnů nechala zrekonstruovat a svoji a manželovu celoživotní sbírku umění umístila do nově vzniklého muzea. Setkáte se zde převážně s avantgardní tvorbou; studentské vstupné mě vyšlo na 120 kč.

y
moderna vás zastaví hned při vstupu :)

Spodní patro galerie bylo věnované umělecké skupině Šmídrové: surrealistické sochy plné červeně natřeného kovu, ze kterých na mě dýchal steampunk a prostředí starých továren (to ta ozubená kola a řetězy vše kolem). Skupina působila na české umělecké scéně v 50. a 60. letech. Mimo hlavního představitele Karla Nepraše, který se věnoval právě červeným plastikám ve tvaru robotů, mě zaujaly i plastické obrazy Bedřicha Dlouhého, do kterých byly zakomponované všelijaké drátky, hadičky a kusy plastu.

y  y
plastika od Nepraše i s paní Mládkovou, napravo pak příklad tvorby B. Dlouhého

Moc se mi líbila část věnovaná Františkovi Kupkovi (1871-1957). Kupkovy obrazy jsem měla možnost vidět poprvé a překvapila mě jejich vyvážená barevnost, zajímavé prostorové vnímání a celková koncepce. Ačkoliv jde o abstrakci v pravém slova smyslu, při troše koukání nedá moc práce v obraze objevit motiv, který stál malíři vzorem. V Tržišti jsem opravdu jasně poznávala stánky s ovocem a Katedrála je zase jasný detail okna s vitráží. Kupkův styl se označuje jako orfismus, jehož byl malíř i zakladatelem: směr, kdy se malířství příbližuje jinému druhu umění, třeba hudbě nebo tanci.

y
Tržiště a níže Katedrála

y

Kupka je na Kampě stálicí, stejně jako Otto Gutfreud (1889-1927) se svými netradičními kubistickými sochami z bronzu s hnědo-černou patinou.

y  y
Gutfreundovy plastiky

Velice pěkné bylo i patro věnované Toyen (1902-1980), avantgardní česko-francouzské malířce. Tváře a zvířata ukrytá v postavách, snové motivy; překvapily mě rozdílné struktury v jednotlivých částech pláten. Některé obrazy byly barevné a hravé, jiné místy až depresivní. Pokud vás Toyen zaujala, moc pěkný článek z výstavy vyšel v magazínu Týden. Zajímavé je, že se Meda Mládková s Toyen osobně znala, několik obrazů od ní i dostala a výstava s názvem Vidím, neboť je noc byla připravená jako pocta právě pro mecenášku muzea.

y
Spící od Toyen, jeden z jejích nejznámějších obrazů

Součástí vystavovaných sbírek byly i koláže od Libora Fáry, sbírka věnovaná divadelní hře A. Jarryho Král Ubu a menší výstava Věry Janouškové pojmenovaná Ukřižovaný Kristus. Vše se neslo v jednotném duchu avantgardy 1. poloviny 20. století, který sice nepatří mezi mé oblíbené styly, ale na umělecké scéně má stále zásadní pozici, a proto mi přišlo poučné rozšířit si obzory i tímto směrem. Minimálně kvůli Kupkovi a Toyen stála návštěva Kampy za to. Každopádně je až s podivem, že část nejznámějších surrealistických umělců byli původem právě Češi, ač tvořící ve Francii či jinde.

Zajímá vás surrealismus? Byli jste se už někdo na Kampě podívat?

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře

RE: Surrealismus na Kampě hroznetajne 28. 03. 2016 - 08:48
RE(2x): Surrealismus na Kampě boudicca 31. 03. 2016 - 23:00
RE: Surrealismus na Kampě zo 03. 04. 2016 - 00:00
RE(2x): Surrealismus na Kampě boudicca 03. 04. 2016 - 10:37